AVLYST: Topptur 07.03.21 kl. 12:00

av | mar 5, 2021

Du inviteres herved til å bli med på en liten topptur søndag 07.03.21. Det blir ingen Gudstjeneste, men topptur stede. Møt opp ved p-plassen ved Eide kirke kl. 12:00. Guide og kjentmann er Tania og Dan. Har du spørsmål om turen, ring Tania på 97021890. Ta med litt bålmat.

Turen går turen lengst vest i kommunen, til Eide og Dyrevarden. Dette er en flott rundtur i et spesielt og for de fleste, ukjent landskap. Tur/ retur Eide kirke er runden i underkant av fire kilometer. Selve rundturen om Dyrevarden er ca to kilometer.

Kart Dyrevarden (pdf, 2 mb)

Stien går i gammelt kulturlandskap, i skog, hei og myrterreng som tidvis gir følelse av å være på fjellet. Dyrevarden er et fantastisk utsiktspunkt med utsyn fra Hesnesøyene i nordøst til Justøya i sørvest. Turen kan tas som en ren gå tur, eller man kan ta den som en kombinert sykkel og gå tur, ved å sykle til stiens utgangspunkt og gå rundturen. Rundturen om Dyrevarden går i ulendt terreng og er ikke tilpasset sykler, rullestoler og barnevogner. Vi anbefaler godt skotøy, gjerne støvler eller fjellsko.

Hvordan kommer jeg til Eide og Dyrevarden?

Kommer du med bil, kjører du FV 420 (tidligere E 18) vestover mot Homborsund og Lillesand. Kjør forbi Omresletta og avkjørsel til Homborsund. Ta neste avkjørsel til venstre, Eideveien, det er skiltet Eide kirke, og følg denne 1,6 km til Eide kirke. Parkering ved kirka. Eide kirke til start på rundturen.

Turbeskrivelse

Følg Eideveien fra Eide kirke ca 900m i retning FV 420. Der jordet på venstre side ender, er det en stor og karakteristisk gran som lokalt er kjent som «grana på Have». Her starter rundturen om Dyrevarden.

Stien går jevnt oppover til du kommer til den siste bratte stigningen opp til Dyrevarden. Dyrevarden er et stort flatt platå med en fantastisk utsikt. Toppen er 76,69 m.o.h. og er en av de kystnære toppene i fylket vårt som gir best og lengst utsyn. Postkassen er plassert på toppen og vi anbefaler at du tar en rast her.

Se om du kan få øye på Homborsund fyr, Homborøya og Auesøya.  Etter rasten fortsetter du rett fram og følger stien ned fra toppen på andre siden. Stien er noen steder utydelig, men det er merkebånd der den er vanskeligst å følge.  Følg stien nedover gjennom skogen, over noen myrer og et gammelt jorde, til du kommer ned langs jordekanten der du startet turen.